„Zeszyty Komiksowe”
numer 14., październik 2012:
Michał „Śledziu” Śledziński

Zeszyty Komiksowe #14

Spis treści numeru / Table of Contents

Informacje ogólne o magazynie

Cennik i zamówienia

Drodzy Czytelnicy,

Mało który znający się na komiksie mieszkaniec naszego kraju może mieć wątpliwości, że Michał Śledziński zasługuje na monograficzny numer „Zeszytów Komiksowych”. Nie oznacza to jednak, że wszyscy będą zgodni co do przyczyny tego stanu rzeczy ani że nie trafią się tacy, którym ksywka „Śledziu” nie mówi zbyt wiele, albo tacy, zdaniem których kryje się za nią buc. W 2012 roku nazwisko Śledziński nie jest jeszcze dla komiksu aż tak istotne, jak Christa albo Chmielewski - ale wszystko wskazuje na to, że za czterdzieści lat tak właśnie będzie. Mamy nadzieję, że pomogą w tym hipnotyczne spojrzenie z okładki oraz to wszystko, co znajduje się za nim.

Jak zwykle publikujemy teksty bardzo różne, mające odzwierciedlić całe spektrum sposobów odbierania Śledzińskiego i jego twórczości. Głos zabrali najbliżsi, przyjaciele, współpracownicy, codzienni czytelnicy, krytycy i badacze. Licznie na nasz apel odpowiedzieli także twórcy komiksów. I choć wszyscy są zgodni w twierdzeniu, że Śledziński wielkim komiksiarzem jest, oraz w tym, których jego prac i przedsięwzięć potomność mu nie zapomni, praktyka pokazała, iż pomiędzy obiema grupam i (tych od słowa i tych od kreski) rysuje się cieniutka linia podziału. O ile bowiem dla jednych (tych od słowa) ciekawszym tema tem do snucia refleksji jest seria Na szybko spisane, o tyle dla drugich (tych od kreski) główną inspiracją pozostaje Osiedle Swoboda. Jednostkowy los młodego everymana, choć w pełni zrozumiały chyba tylko dla tych lepiej lub gorzej pamiętających realia zarówno schyłkowej dekady PRL, jak i pierwszego dziesięciolecia III RP, kontra galeria osobliwości z typowego osiedla z czasów rodzącej się demokracji. A wszystko wychwycone czujnym, niemalże reporterskim zmysłem autora. Ale nie tylko na tym się skupiamy. Przeglądamy kolejne (w porządku diachronicznym i synchronicznym) rozdziały z życia Śledzia, dajemy świadectwo jego pracy i rozwoju i z ufnością zerkamy w przyszłość, zastanawiając się nad tym, jak szybko wrócimy do tego tematu i jak bardzo jego ujęcie będzie się różnić od obecnego. Bo że wrócimy, to pewne. Dzięki Śledziowi.

Michał Błażejczyk i Michał Traczyk

Spis treści numeru / Table of Contents

Projekt graficzny / Design: Dennis Wojda
Okładka / Cover art: Michał „Śledziu” Śledziński

Michał „Śledziu” Śledziński

Komiks: Michał Traczyk (sc.) i Tomasz Niewiadomski (rys.):
    „Produkt polski”

Jakub Jankowski:
    „Written Down Quickly About Śledziu”

Komiks: Joanna Sanecka (sc.) i Sylwia Restecka (rys.):
    „Wódka ze śledziem”

Wywiad z Michałem Śledzińskim. Rozmawiał Michał Siromski
    „Plansza to moje powietrze”

Komiks: Tomasz Kontny (sc.) i Jakub Babczyński (rys.):
    „Droga Śledzia”

Dominika Węcławek:
    „Śledziu. Ogólna charakterystyka postaci”

Wywiad z Anną Śledzińską. Rozmawiał Bartosz Sztybor
    „Bez tego by nie istniał”

Komiks: Michał Ociesa (sc. i rys.):
    „Marzenie”

Bartosz Sztybor:
    „Studio Studnia, czyli z elementem bajecznym raz!”

Karol Kalinowski:
    „Ot, taka zwykła przyjaźń”

Dominika Węcławek:
    „Michał Śledziński: profil gracza”

Ilustracja: Dagmara Matuszak:
    „Bear Of War”

Tomasz Marciniak:
    „Ten years after, czyli Déja vu, czyli Delikatessen”

Maciej Jasiński:
    „W «Świecie Gier Komputerowych»”

Komiks: Paweł Piechnik:
    „Śledź vs Dźwiedź”

Witold Tkaczyk:
    „Człowiek produktywny”

Komiks: Bartosz Minkiewicz:
    „Wilq”

Wywiad z Ryszardem Dąbrowskim, Markiem LaLachowiczem, Bartoszem Minkiewiczem i Filipem Myszkowskim. Rozmawiali Michał Błażejczyk i Michał Traczyk
    „Undergroundowy puls «Produktu»”

Komiks: Fil:
    „Jakie skutki uboczne wywarł na mnie Śledziu oraz dlaczego «Produkt» zbankrutował”

Tomasz Bazylewicz i Przemysław Jankowski:
    „Osiedle (nie)uniwersalne. Analiza krytyczna komiksu Osiedle Swoboda

Komiks: Robert Zaręba (sc.) i Artur Chochowski (rys.):
    „Osiedle Swoboda”

Przemysław Zawrotny:
    „Wymiotowawanie w kościele weszło do mainstreamu”

Komiks: Robert Zaręba (sc.) i Nikodem Cabała (rys.):
    „Robimy komiks środka”

Aleksandra Duralska:
    „Wartość życia i śmierci”

Komiks: Grzegorz Janusz (sc.) i Piotr Nowacki (rys.):
    „Wartości rodzinne 1. Nie wszyscy są zadowoleni”

Artur Wabik:
    „Komiksowy powrót do przeszłości”

Bartłomiej Janicki:
    „Dorastanie w PRL. Na szybko spisane dla początkujących”

Radosław Swółł:
    „Czy autobiografowie marzą o zmyślonych życiach? Analiza komiksu autobiograficznego Na szybko spisane Michała Śledzińskiego”

Komiks: Jakub Woynarowski:
    „Kosmos”

Bartłomiej Oleszek:
    „Krytycy o komiksach Michała «Śledzia» Śledzińskiego”

Ilustracja: Bartosz Żołyński

Daniel Gizicki:
    „Dla nas i o nas”

Łukasz Chmielewski:
    „Dokąd płynie Śledziu?”

Damian Handzelewicz:
    „Produktywna praca u podstaw”

Łukasz Mazur:
    „Szkicownik Śledzia”

Komiks: Dominik Szcześniak (sc. i rys.):
    „Komiks, który nie istniał”

Badania komiksu

Przemysław Zawrotny:
    „Ucieczka od fabularności”

Aktualności

Tomasz Marciniak:
    „Komiksowy bojkot sportu?”

Bartosz Ślosarski:
    „Biały Orzeł lata po Polsce”

Magdalena Rucińska:
    „Wielki atlas, luźne związki i drobne aberracje. Recenzja komiksu Michała Witkowskiego Wielki Atlas Ciot Polskich

Dominika Węcławek:
    „Rozmowy o winylach kultury. Recenzja książki Sebastiana Frąckiewicza Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce

Przemysław Zawrotny:
    „Moc uwolnionej kreski. Recenzja komiksu Mateusza Skutnika Komiksy znalezione na strychu

Dominika Węcławek:
    „W czerni bez głębi. Recenzja komiksu Arne Bellstorf Baby’s in Black. Historia Astrid Kirchherr i Stuarta Sutcliffe’a

Tomasz Kontny:
    Lista nowości

Data utworzenia strony: 12 II 2012
Ostatnia modyfikacja: 4 XII 2016