Enki Bilal: Geopolityczna niepoprawność
Enki Bilal

W powszechnym mniemaniu Bilal uważany jest za twórcę SF. Jest to tylko do pewnego stopnia określenie właściwe: artysta ten używa fantastyki naukowej jedynie jako konwencji artystycznej, która pozwala mu uzyskać pełniejszą wolność wyrazu w celu przekazywania własnych myśli. Owa wolność tworzenia jest dla Bilala bardzo ważna - jej to właśnie brakowało mu w kinie, w którym każdy drobiazg w scenariuszu wyraża się niebotycznymi sumami pieniędzy. Ilość stosowanych w jego komiksach typowych elementów z "elementarza" SF jest zresztą minimalna - ograniczona do tych, które są istotne dla fabuły. Sam autor zresztą nie raz wypowiadał się przeciwko sztywnym granicom w sztuce i nieelastycznym klasyfikacjom. Przyznaje jednak, że science fiction zawsze lubił, zaś jako swoje główne inspiracje wymienia twórców takich jak Lovecraft, Dick, Zelazny, Verne, Orwell i Kafka.

Swoimi komiksami Enki Bilal zakreśla nowe granice komiksu popularnego. Popularnego, bo nie stroniącego od akcji, brutalności, eksplozji, "girlsów i giwer". Z drugiej strony, podejmowane tam tematy dotyczą problemów dzisiejszego świata, a zakres zadawanych, odważnych pytań jest bardzo szeroki. Bilal jest twórcą zaangażowanym, co wiele znaczy w medium tak często posądzanym o eskapizm. Również pod względem formalnym, z albumu na album artysta ten przekracza ustalone granice gatunku, wprowadzając elementy rysunkowego indywidualizmu i narracyjną różnorodność, idące daleko poza to, co w komiksie przygodowo-fantastycznym zwykło się praktykować. Tym sposobem Bilal łączy to, co najlepsze, z dwóch światów - sztuki masowej i sztuki ambitnej. Mamy tu do czynienia z popkulturą w jej najbardziej kreatywnej postaci.

Enki Bilal to artysta prawdziwie multimedialny, autentycznie różnorodny, pasjonujący się człowiekiem i jego światem, niepokojącym się o przyszłość i krytycznym w stosunku do przeszłości. Pod wciągającymi historiami i karkołomnymi scenariuszami ukrywa nie tylko liczne metafory, ale też nową wizję komiksu jako sztuki graficznej. Opowiadając swoje historie Bilal tak naprawdę opowiada o komiksie.

Poniższy tekst to uaktualniona, poprawiona i rozbudowana wersja oryginalnego artykułu z roku 2001.

  1. Wczesne prace
  2. Legendy współczesności
  3. Trylogia Nikopola
  4. Nowa trylogia
  5. Bilal - rysownik i narrator
  6. Twórczość pozakomiksowa
  7. Bibliografia
  8. Źródła
Data utworzenia strony: 19 XI 2001
Aktualizacja: 6 XII 2004